Overheid in transitie

OVERHEID IN TRANSITIE IT-teams van de overheid werken soms jaren lang met ziel en zaligheid aan een project, totdat na een negatief advies van het Adviescollege ICT-toetsing (AcICT) de stekker eruit wordt getrokken. Zoiets kan hard aankomen. Hoe houd je na zo’n domper de moed erin? Tineke Bijl, CIO en Directeur Informatievoorziening en Databeheersing bij de Belastingdienst, geeft een inkijkje. TEKST: sjoerd hartholt • BEELD: bureau oma Hoe de Belastingdienst omgaat met adviezen van AcICT CIO Tineke Bijl doet niet aan ‘vingertje aan het wijzen’ M 54 iBestuur 52, oktober 2024 ijn zoektocht naar interviewkandidaten die willen vertellen over ervaringen met negatieve AcICT-adviezen verliep wat moeizaam. Diverse organisaties die ik benaderde, spreken onder meer vanwege vrees voor imagoschade liever niet over de ervaringen met zo’n advies in de media. Begrijpelijk: een gefaald project (deels) opnieuw moeten doen kan om diverse redenen een pijnlijk traject zijn. Bij de Belastingdienst, een van de grootste uitvoerders van de rijksoverheid, schrikt men echter niet zo snel van een negatief advies, zo vertelt CIO Tineke Bijl. Door de jaren heen zijn AcICT-onderzoeken en adviezen voor de Belastingdienst zelfs min of meer gewoon geworden. Momenteel werkt de organisatie aan zo’n 25 IT-projecten ter waarde van 5 miljoen euro of meer, en jaarlijks worden er gemiddeld zo’n drie onderzoeken uitgevoerd. Bijl legt uit dat projecten van 5 miljoen euro of meer verplicht moeten worden aangemeld bij AcICT. Vanwege het feit dat de capaciteit bij de ICT-waakhond niet onbeperkt is komen vooral de meest risicovolle projecten uiteindelijk in aanmerking voor advies. Continu in gesprek De Belastingdienst heeft inmiddels een ‘portfolioproces’ ingericht waarbij vooraf nauwkeurig bekeken wordt of projecten voldoen aan de eisen om AcICT-advies te krijgen. “We

55 Online Touch Overheid in transitie Home


You need flash player to view this online publication